Lufthansa, водещата авиокомпания на Германия, според съобщенията проучва придобиването на значителен миноритарен дял в TAP Air Portugal. Източници, близки до въпроса, предполагат, че германският превозвач се цели в 19,9% дял в държавната португалска авиокомпания, с потенциална инвестиция, варираща между 180 милиона и 200 милиона евро.
Предложената сделка, която може да се реализира най-рано през първото тримесечие на 2025 г., е в съответствие с текущите усилия на Португалия за приватизация на TAP. Този ход на Lufthansa се разглежда като изчислена стъпка за разширяване на влиянието й в доходния коридор на пътувания между Бразилия и Европа, където TAP заема доминираща позиция.
Като ограничава дела си до малко под 20%, Lufthansa цели да заобиколи регулаторните пречки, обикновено свързани с промени в собствеността на авиокомпаниите. Този подход позволява на германския превозвач да получи стратегическо влияние, без да задейства сценарий за пълно поглъщане.
Привлекателността на TAP се крие предимно в силното й присъствие на бразилския пазар. Като европейската авиокомпания с най-обширна мрежа от полети до Бразилия, TAP предлага на Lufthansa възможност да укрепи позициите си в тази ключова латиноамериканска икономика.
Lufthansa не е единствената, която проявява интерес към TAP. Други големи европейски авиационни групи, включително Air France-KLM и IAG (компанията майка на British Airways и Iberia), също са изразили интерес към придобиване на дял в португалския превозвач. Тази конкуренция подчертава стратегическата стойност на TAP в европейския авиационен сектор.
Португалското правителство потвърди ангажимента си за приватизация на TAP през юли 2024 г. Въпреки че конкретните условия все още не са финализирани, ходът е част от по-широка стратегия за подобряване на финансовата стабилност и оперативната ефективност на TAP, особено в контекста на предизвикателствата, породени от пандемията COVID-19.
Всяко придобиване на дял в TAP ще изисква одобрение както от португалските, така и от европейските регулаторни органи. Стратегията на Lufthansa за търсене на миноритарен дял е предназначена да навигира по-гладко в тези регулаторни води.
Тази потенциална сделка може да предизвика по-нататъшна консолидация в европейската авиационна индустрия. Ако бъде успешна, тя може да създаде прецедент за подобни стратегически инвестиции и партньорства между европейските превозвачи.
С напредването на преговорите авиационната индустрия ще следи отблизо как се развива тази сделка. Резултатът може значително да повлияе на конкурентната динамика на европейските въздушни пътувания, особено на трансатлантическия пазар.
За Португалия частичната приватизация на TAP представлява възможност за привличане на чуждестранни инвестиции, като същевременно се запазва стратегическото значение на авиокомпанията за икономиката на страната и глобалната свързаност.